PCC-3
Jak już wiecie z poprzednich wpisów, przy kredycie hipotecznym wymagany jest wpis do IV działu Ksiąg Wieczystych – dział ten to hipoteka. PCC a hipoteka będzie tematem dzisiejszego wpisu.
Za czynność jaką jest ustanowienie hipoteki polskie prawo przewidziało podatek od czynności cywilno – prawnych. PCC-3 – zryczałtowana stawka to 19 PLN.
Twoim obowiązkiem jest złożenie deklaracji podatkowej PCC – 3 w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego. A od jakiej daty liczyć 14 dni? Od daty podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki.
Deklaracje składasz to Urzędu Skarbowego, w którym się rozliczasz. Możesz to zrobić standardowo – w formie papierowej lub elektronicznie. Ta wersja jest szybka, bardzo przystępna i załatwisz wszystkie formalności bez wychodzenia z domu.
Złożenie deklaracji PCC-3 jest bardzo proste, musisz jednak przygotować kilka informacji, żeby przeprowadzić cały proces bez trudu.
- umowa kredytowa
- wysokość przychodu z roku poprzedniego
Do złożenia podatku od ustanowienia hipoteki skorzystaj z linku do serwisu
https://www.podatki.gov.pl/pcc-sd/pcc/e-deklaracje-pcc/formularze-pcc/
Poniżej instrukcja krok po kroku na slajdach – PCC a hipoteka
Krok 1. Wybierz formularz z właściwym rokiem
Krok 2. Uzupełnij datę dokonania czynności – data podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki
Krok 3. Wybierz formę w jakiej chcesz wypełnić deklarację (proponuje wybrać formę kreatora)
Krok 4. Wybierz Urząd Skarbowy, w którym zwykle się rozliczasz
Krok 5. Wybierz cel – złożenia deklaracji lub korekta
Krok 6. Zaznacz opcję osoba fizyczna
Krok 7. Uzupełnij dane osobiste i adresowe (1 kredytobiorca)
Krok 8. Wybierz Podmiot zobowiązany solidarnie, jeśli jest dwóch właścicieli. Jeśli PCC-3 składa tylko jedna osoba, należy zaznaczyć “inny podmiot”.
Krok 9. Zostaw domyślnie zaznaczone i wypełnij: WPIS HIPOTEKI UMOWNEJ DO KWOTY ….. NA RZECZ BANKU …. Z TYTUŁU USTANOWIENIA ZABEZPIECZENIA W KSIĘDZE WIECZYSTEJ NR ….. NA PODSTAWIE UMOWY KREDYTOWEJ NUMER… (tu będą potrzebne dane z umowy kredytowej)
Krok 10. Wybierz czy sprawa dotyczy spółki czy nie
Krok 11. Zaznacz czynność ustanowienie hipoteki i wpisz stawkę 19 PLN
Krok 12. Jeśli jest dwóch lub więcej kredytobiorców, należy zaznaczyć liczbę deklaracji PCC-3A. Niestety system nie przyjmuje „0” jeżeli sam składasz. Jeżeli wpiszesz 1 masz dwie opcje: – zostawić tak i nic nie robić, – zrobić korektę po tej deklaracji i wpisać w powodach „błąd systemu”
Krok 13. Jeżeli składasz sam zaznaczasz NIE, jeżeli deklarację składa w Twoim imieniu Pełnomocnik zaznacza TAK
Krok 14. Ten krok dotyczy weryfikacji danych osobowych wpisanych w poprzednich krokach – sprawdź czy wszystkie dane zostały wpisane poprawnie
Krok 15. Wybierz rodzaj podpisu (zapewne będzie to 1 punkt – przychód z roku poprzedniego rozliczonego na dzień dzisiejszy będzie to rok 2020)
Krok 16. Podaj adres mailowy, na który ma przyjść potwierdzenie złożenia podatku od ustanowienia hipoteki.
Krok 17. System generuje hasło do otworzenia potwierdzenia. Jeśli wypełniłeś deklarację poprawnie, US zweryfikuje Ciebie po wysokości przychodu . Jeśli wszystko wykonałeś poprawnie, otrzymasz potwierdzenie na adres mailowy. Do otworzenia potwierdzenia, będziesz potrzebował jednorazowego hasła.
Kiedy składa się druk PCC-3A?
Jeżeli kredyt jest wraz z współkredytobiorcą, należy złożyć jeszcze druk PCC -3A.
Krok 1. Wybierasz druk PCC -3a. Następnie kroki od 2 do 5 wypełniasz jak powyżej.
Krok 6. Wpisujesz dane kredytobiorcy z deklaracji PCC 3
Krok 7. Tutaj wpisujesz dane 2 kredytobiorcy
Krok 8. Zaznaczasz podmiot zobowiązany solidarnie do zapłaty podatku
Krok 9. Wpisujesz kwotę podatku z deklaracji PCC-3 – 19 zł
Krok 10. W tym kroku sprawdzasz poprawność wpisanych danych
Krok 11. Wybierasz dane autoryzacyjne + kwota przychodu z poprzedniego roku (PIT 2020) 2 kredytobiorcy. Wysyłasz, pobierasz potwierdzenie i gotowe.
Podatek 19 zł płacisz jeden raz na rachunek US, który znajdziesz na stronach Urzędu Skarbowego.
Jak widzisz złożenie deklaracji PCC-3 nie jest w żadnym wypadku trudne. Nie ma sensu wypełnianie druku skarbowego metodą tradycyjną, wizyta w urzędzie skarbowym lub wysyłka pocztą. Wypełnienie formatki zajmuje kilka minut i nie powinno sprawić nikomu kłopotu. Zdecydowanie warto ułatwić sobie życie. Pamiętaj koniecznie żeby zachować dokumenty, a w szczególności UPO (urzędowe potwierdzenie odbioru).
Zachęcam zatem do korzystania z mojej instrukcji PCC a hipoteka.